EXECA - Executive Coaching Academy

Moc efektywnej komunikacji

Skuteczne komunikowanie się jest najistotniejszą umiejętnością w świecie biznesu i relacji międzyludzkich. W coachingu jedną z najtrudniejszych kompetencji jest umiejętność zadawania dobrych pytań. Jednak nie zdobędziesz jej dopóki nie nauczysz się słuchać. Słuchać tak, aby usłyszeć to co druga osoba chce Ci powiedzieć. Dobra wiadomość jest taka, że tego można się nauczyć. Kilka wskazówek, aby słuchać uważnie:

  1. Uważność na słowa, gesty, mowę ciała i niewypowiadane emocje

  2. Otwartość na drugiego człowieka (gotowość na to, co innego możemy usłyszeć)

  3. Empatia czyli wejście w skórę rozmówcy, w inna perspektywę, współodczuwanie

 

Ja się tego nauczyć? Zacznij od kilku (w teorii) prostych kroków:

 

Po pierwsze wyłap w głowie ten moment, który utrudnia słuchanie, moment, w którym zamiast słuchać, porównujesz do swojej własnej historii, odwołujesz się do swoich doświadczeń, zaczynasz oceniać. Gdy tak się dzieje, przestajesz być uważny i słuchać.

 

Na początku tej nauki zauważysz w sobie tendencje do doradzania, porównywania, przerywania, krytykowania patrząc przez swój pryzmat. W rzeczywistości jednak każdy z nas jest inny i kieruje się swoimi wytycznymi, dlatego nie zakładaj, że to będzie dla niego najlepsze, nie nastawiaj się, że wiesz co powie. Odpowiedzi drugiej strony bardzo często cię zaskoczą, bo będą inne niż twoje. Nastaw się na ciekawość, nie na przekonywanie czy polemikę.

 

To, co usłyszysz niejednokrotnie cię zadziwi, lecz jeśli się chwile zastanowisz i utworzysz przestrzeń na „inność” drugiego człowieka, przyjmiesz to z ciekawością i zainteresowaniem, a osoba, z która rozmawiasz będzie ci wdzięczna za to, że została wysłuchana.

 

Po drugie nastaw się i przygotuj do rozmowy. Niczego nie zakładaj. Nie słuchaj przez pryzmat własnych przekonań, lęków i doświadczeń. Pozwól rozmówcy iść własnym tokiem rozumowania i wartości.

 

Po trzecie praktykuj tą sztukę i zacznij już dziś.

 

Taka forma komunikacji jest nieoceniona w relacjach z ważnymi dla nas ludźmi, z osobami, które chcą nam powiedzieć coś istotnego, ale często nie wiedza jak. Nie przegapmy czegoś naprawdę ważnego w rozmowach z bliskimi, z przyjaciółmi.

Dodaj komentarz
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu obsługi komentarzy. Więcej informacji w Polityce prywatności. Zostałam/em uprzedzony, że komentarze naruszające przepisy prawa lub uzasadniony interes serwisu nie będą publikowane, mogą być moderowane lub usuwane.